mandag 14. november 2011

Barnemat


Theogutten sover, etter en heller urolig natt... Tror kanskje det er tenner på gang, noe er det iallefall! Håper han sover en stund nå, slik at jeg rekker en dusj og kanskje en liten lur! Men sove på dagen er egentlig ikke noe særlig, sover så urolig fordi jeg hele tiden venter på at Theogutten skal våkne. Planen for i dag er å reise inn til byen og (hvis Theo ikke er for misfornøyd med å sitte i bilen i dag) ta en tur på Ikea. Jeg fant en flott økologisk matbutikk i sentrum.http://reindyrka.no/ Den har sikkert vært der en stund, men så sjelden som jeg er i byen for tiden, så har ikke jeg visst om den! Der har de iallefall økologikse barnegrøter. Jeg har etter litt frem og tilbake funnet ut at jeg ikke vil bruke barnegrøtene der det er tilsatt både palmeolje, maltodekstrin eller vanillin... Sånn i bunn og grunn tror jeg ikke det er så farlig, men det er unødvendig! Hvorfor tilsette noe som egentlig ikke trengs, når man kan lage like gode og sunnere barnegrøter uten? Det eneste som jeg er litt skeptisk til er om Theo'en får i seg nok jern, da de økologiske barnegrøtene ikke er tilsatt dette. Helsesøster var veldig klar på at Nestlé var den som ga best jernopptak, men jeg er skeptisk til at helsesøster så sterkt går ut og "selger" Nestlé... Har lest litt, og b.la hirsegrøt har mye jern, samt at man kan tilsette f.eks aprikosmos som inneholder mye jern.Jeg tror, at med litt oppmersomhet over hva man putter i barnet, fint klarer å lage mat med nok jern. Jeg har funnet en super blogg med et tonn sunne barnemat-oppskrifter, disse skal prøves! http://barebarnemat.blogspot.com/ Planen min er å lage barnematen fra grunnen av, men jeg er ikke noe fanatiker, og vil nok bruke ferdigprodusert mat også... Jeg ER jo tross alt litt lat og glad i å slappe av også! Men med litt planlegging, noen bokser i frysen og godt humør skal jeg iallefall gjøre mitt beste for at Theo skal få mest mulig hjemmelaget mat! :-)

1 kommentar:

  1. Bonne chance avec le blog.
    Toujours agréable d'enntendre parler de Théo.
    Mamie

    SvarSlett